معرفی رشته تاسیسات
ساعت ۸:۱٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٥ اردیبهشت ،۱۳۸٧  

 

بسمه تعالی

سازمان آموزش وپرورش استان کهگلیویه وبویراحمد

گروههای آموزشی فنی ،حرفه ای وکاردانش

 

معرفی رشته : تأسیسات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهیه وتنظیم : هادی فروغفر

سر گروه آموزش رشته تاسیسات استان (ک.ب)

 

 

حمد و ستایش پرودگاری را که جای جای هستی را با آیات وجلوه های خویش بیاراست ، تا صاحبان خرد در آن اندیشه کنند

 رشته تأسیسات در حدود 20سال پیش (1365) در شهرستان یاسوج به صورت رسمی دایر شد که دانش آموزان با انتخاب رشته صنعت در یکی از رشته های دلخواه خود مشغول به تحصیل می شدند وتا اواخر سال 1374 دانش آموزان موفق به اخذ دیپلم فنی چهار ساله نظام قدیم گر دیدند تا اینکه بر اساس تغییر وتحولات در نظام آموزشی جدید رشته صنعت به دو شاخه فنی و کار دانش تقسیم گردید:

 شرایط ورود دانش آموز به رشته های فنی و کاردانش :

•1-  داشتن کارنامه قبولی سال اول عمومی

•2-  داشتن حد ونصاب نمره قبولی در زمینه فنی ویا کار دانش

•3-   دارا بودن شرایط جسمی سالم

•4-   داشتن پشتکار فراوان

•5-  داشتن علاقه و انگیزه

دانش آموزان علاقمند به رشته های فنی علاوه به گذراندن دروس عمومی سال اول که حدود 32 واحد است موفق به گذارندن دروس عمومی سال دوم وسوم به تعداد 22 واحد دیگر با اضافه دروس تخصصی که شامل دروسی از قبیل تأسیسات بهداشتی ساختمان ، حرارات مرکزی ، تبرید برق تأسیسات و..... می گردند وعلاوه به دروس تخصصی جهت تکمیل نمودن آموخته های عملی خود به عنوان کارآموز در بازار کار موفق به گذراندن واحد درسی تحت عنوان کار ورزی می گردند . تا اینکه در پایان سال سوم موفق به اخذ مدرک دیپلم در شاخه فنی گردند .

 دانش آموزان علاقمند به رشته های کاردانش ( تأسیسات)

 علاوه بر گذراندن 32 واحد دروس عمومی وپایه سال اول در پایه دوم و سوم کار دانش موفق به گذراندن 22 واحد دیگر دروس عمومی می گردند که هر  دانش آموز با توجه به رشته انتخاب خود که شامل مجموعه ای از مهارتها است 22 واحد مهارت را مطابق با رشته انتخابی می گذراندند وحدود 8 واحد به عنوان دروس تکمیلی تعدادی   به عنوان واحدهای اختیاری در اختیار دانش آموز قر ار می گیرند تا اینکه 96 واحد درسی را بگذارند وموفق به اخذ دیپلم  کار د انش گردند.

 شایان ذکر است که مطابق با نگارش هفتم مجموعه مهارتها در بعضی از رشته ها مهارت اگر از 22 واحد درسی بیشتر گردد به همان اندازه از دروس اختیاری کاسته می شود که مجموعه واحدهای گذرانده برای فارغ التحصیلی 96 واحد درسی می باشد.

مجموعه مهارتهایی که در رشته تأسیسات کار دانش وجود دارند عبارتند از :

•1-  تأسیسات لوله کشی آب سرد و گرم

•2-  تأسیسات لوله کشی عمومی

•3-  تأسیسات لوله کشی ونصاب تأسیسات حرارت مرکزی

•4-   لوله کشی گاز خانگی وتجاری

•5-   تعمیر سرد کننده ها

•6-   تأسیسات پکیچ ها

•7-  تأسیسات بهداشتی ساختمان

•8-  ............................................

دانش آموز رشته کار دانش بیشتر با کارهای عملی سروکار دارد. بطوری که در سال دوم حدود 30ساعت هفتگی از کلاسهای درسی خود را صرف گذراندن مهارت که مطابق با استاندارد بین المللی وزارت کار است می نماید.

 ودر سال سوم تعدادی دروس اختیاری و تکمیلی مطابق با رشته خود را می گذارند تا اینکه دانش آموز در طی دوره سه ساله موفق به اخذ دیپلم در شاخه کار دانش گردد.

ادامه تحصیل به مقاطع بالاتر

دانش آموزان فازغ التحصیل رشته های فنی و کاردانش بدون گذراندن مقطعه پیش دانشگاهی می توانند در آزمون کاردانی ناپیوسته آموزشکده ها فنی شرکت نمایند وپس از قبولی در یکی از آموزشکده ها وگذراندن واحدهای درسی موفق به اخذ مدرک کاردانی در رشته مربوطه گردند و در صورت داشتن شرایط ادامه تحصیل مجدداً می توانند در آزمون کارشناسی شرکت نمایند ودر صورت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی موفق به اخذ مدرک لیسانس  ( کارشناسی ) گردند .

 لازم به ذکر است اکثر استانهای کشورمان ایران دارای آموزشکده های فنی می باشند که ادامه تحصیل از دیپلم به کار دانی وجود دارد

 از فارغ التحصیلان دیپلم رشته تاسیسات انتظار می رود بعد از اخذ دیپلم فنی ویا کاردانش به توانایی های زیر برسند.

•1- لوله کشی اب سرد و    گرم مصرفی ( اتصال انواع لوله ها ، فیتینگ ها ، اجرای لوله کشی اب سردو گرم ، فاضلاب ، تهویه ، آب باران نصب وسایل بهداشتی ، جعبه آتش نشانی

•2- توانایی راه اندازی دستگاههای گرمایی داخل ساختمان وراه اندازی موتورخانه حرارت  مرکزی

•3-  نصب، راه اندازی ، سرویس ، وعیب یابی ورفع عیب دستگاههای سرد کننده خانگی وتجاری

•4-   محاسبات بار گرمایی ساختمانهای مسکونی واداری کوچک و انتخاب دستگاهای لازم

•5- تأسیسات الکترومکانیکی را در ساختمانهای مسکونی واداری راه اندازی، سرویس ، تعمیر  نماید

•6- با بهره گیری از اصول و فناوری از ورقهای فولادی ولوله های فولادی را با ایجاد قوس الکتریکی به روش دستی جوشکاری نماید

  • 7- با بهره گیری از اصول فناوری روز ورقهای فولادی و لوله های مسی را با ایجاد جوشکاری اکسی استیلن انجام نماید

 آینده شغلی ( بازار کار )

بعد از فارغ التحصیل شدن در هر کدام از مقاطع تحصیلی به شرط گذراندن موفق این دوره ها می توانند در هر کدام از این زمینه ها فعالیت اقتصادی داشته یا اینکه در قسمتهای آموزشی فعال بوده وچرخ اقتصادی خانواده وجامعه را به گردش درآورند /.